„Armonizarea mintii si a inimii prin dragoste este ceea ce formează inteligenta completa, persoana intreaga, care ii permite unui copil sa priveasca viata si sa inteleaga că nu exista fundaturi, ci doar posibilitati.” (Doc Childre)*

„Instrument” al legaturilor interumane. Am incercat mult timp sa gasesc o definitie a iubirii, insa intr-un final mi-am dat seama ca este mult prea simplu pe cat pare de complicat si mult prea complicat pe cat pare de simplu. Atunci cand cauti toata viata iubirea sub toate formele ei, cand este cea care te face sa creezi si sa crezi in OM, in frumusete si unitate, nu poti fi decat un idealist, s-ar spune. Am adunat, intr-un buchet de „TE IUBESC!”, atributele care imi par a defini cel mai bine cuplul si iubirea.

Tandrete

Empatie

Incredere

Unitate

Bunatate

Evolutie

Sinceritate

Calitate

La o privire mai atenta, poate filosofic vorbind, dupa periplul prin experientele mele de viata, am constatat ca iubirea te face sa migrezi intre agonie si extaz, intre fericire si durere, veselie si tristete, egoism feroce si altruism, intre EU si NOI in permanenta. Si nu, nu vorbesc doar despre cuplul sau casnicia mea, ci despre tot ce am studiat empiric in jurul meu. Si, tot filosofic vorbind, am ajuns la o concluzie simpla: iubirea vindeca. Ea scoate la iveala de multe ori ceea ce este urat in om, de la posesivitate la gelozie, lipsa de respect, nebunie, insa tot ea, iubirea, te poate vindeca. Avem doua conditii: sa iubim si sa folosim acest „instrument” conform „regulilor sale de utilizare” stabilite de comun acord cu… nu, nu cu cel iubit, ci cu noi insine/ insene. Aceasta ultima conditie nu presupune egoism, ci stabilirea limitelor intre care migram in ceea ce priveste iubirea si pe cel iubit, inseamna acordarea de respect fata de noi, dar si fata de partener, inseamna tratarea noastra insine/ insene si a celui de alaturi fara a-l considera un bun propriu! Inseamna sa daruiesti pentru a primi, sa respecti pentru a fi respectat, sa ajuti neconditionat, sa nu ranesti si nici sa amagesti inutil persoana de alaturi.

Iubirea vindeca prin…

… tandretea impartasita in cuplu. Niciodata nu se vor irosi un gest romantic, tandru, un sarut, o tinere de mana, o poezie, o imbratisare, culesul lacrimilor de pe obraz sau urechea pusa pe burtica femeii insarcinate pentru a comunica cu fiinta ce se va naste. Tandretea unui barbat reprezinta puterea acestuia de a-si lua femeia de mana si a o face sa se simta cea mai frumoasa din lume, desi amandoi stiu ca nu e asa, de a-i sterge lacrimile de pe obraz atunci cand este trista, de a o tine la piept atunci cand stie ca ea are nevoie de siguranta, de a isi exprima sentimentele si emotiile atunci cand ea este nefericita si crede ca nu este iubita. Tandretea unei femei este cafeluta adusa la pat dimineata si un sarut fugar, o mancare preferata de el, o camasa noua, aranjatul nodului la cravata, cuibaritul la pieptul lui…

… empatie. Nu il condamna, judeca, pedepsi pe cel de alaturi pana nu incerci sa simti macar pentru o clipa ceea ce traieste, chiar si atunci cand diferentele dintre voi sunt majore. Frustrarile se vor diminua atunci cand vei vedea ca el incearca sa te inteleaga atat cat poate. Si tu poti face acelasi lucru. Ne putem vindeca reciproc in cuplu prin exprimarea emotiilor negative, acceptarea si aflarea cauzelor lor, dar si prin impartasirea emotiilor pozitive. Unde-s doi, fericirea creste!

… increderea acordata unul altuia. De ce as trai o viata in cuplu gandindu-ma unde se afla partenerul meu la o anumita ora, pandindu-i fiecare reactie vizavi de o alta femeie mai tanara si mai frumoasa, suspectandu-l la fiecare intarziere de miros de parfum strain? Ce imi da dreptul sa fac asta, torturandu-ma/ ne inutil? Un certificat de casatorie, existenta sau inexistenta lui? Nu neg importanta acestuia, ci doar vreau sa scot in evidenta ca acesta nu ne da dreptul de posesie asupra unui bun! Interpretand eronat importanta si existenta acestui legamant, verbal sau scris, ne imbolnavim de nefericire si nici pe cel de alaturi nu il lasam sa traiasca la parametrii optimi. Solutia: sa gasim amandoi, fie barbat, fie femeie, modalitatea de a-l atrage permanent pe celalalt si sa il respectam acordandu-i incredere in tot ceea ce face, fara a ne leza.

… unitate, coexistenta, intelegere. De un lucru sunt sigura: atunci cand nu o sa mai am nici macar un lucru in comun din punct de vedere emotional-afectiv, intelectual si spiritual, nu am sa amagesc persoana de alaturi, am sa plec din casnicia mea. Fara unitate, coexistenta, intelegere, uniti doar de aspectul material- nu cred ca un astfel de cuplu ar putea sa existe si sa fie si sanatos emotional si relational. Caci nu suntem parteneri de afaceri si nu am infiintat CASNICIA SRL, nu e asa?

… bunatate. Ce reprezinta acest aspect pentru mine? Recunosc ca nu pot da dovada de atata bunatate ca si sotul meu, delicatul care ar intoarce mereu si obrazul celalalt. Sa spunem ca manifest mai multa personalitate 😛 Glumesc. Este foarte simplu sa te razbuni, sa te manifesti grosolan, ca un badaran, ironic si in mod egoist atunci cand te simti lezat in amorul propriu. Si foarte greu sa privesti lucrurile cu calm, sa dai dovada de bunatate in toate aspectele vietii in doi. Fii bun/buna cu cel de alaturi! O vorba frumoasa pentru detensionarea conflictelor, pentru alinarea durerilor fizice si sufletesti, o privire incarcata de bunatate si un zambet larg pot face minuni in anumite situatii. Pot vindeca tristetea…

… evolutie. Aminteste-ti mereu ca nu esti singur in cuplu. Alegeti sa evoluati impreuna. Gandeste in doi, pentru doi, nu doar pentru tine. Accepta visurile partenerului asa cum si el ar trebui sa le accepte pe ale tale. Dar interesele proprii nu trebuie sa contravina intereselor de cuplu, pentru ca atunci individualismul se va evidentia si cuplul nu isi mai regaseste linia de plutire. Nefericirea apare… frustrarile si ele. Alegand sa evoluati impreuna nu inseamna decat sudarea cuplului. Ce poate fi mai frumos si mai sanatos cand inca mai ai ce discuta cu cel de alaturi dupa 10, 20, 30 de ani, diferit de vesnicele intrebari rutinate despre mancare si plati?! Simplu: pasiuni comune, placeri comune, scopuri comune, schimbari comune, evolutie.

… sinceritate. Am inteles mai tarziu, ce e drept, dar nu prea tarziu, ce inseamna sinceritatea si cum te poate ea vindeca. Nu inseamna sa iti spuna sotul ca a fost cu baietii la o bere in vreme ce tu il credeai la spital, fiindca nu iti raspundea la telefon. Nici sa iti povesteasca ce cuceriri a facut inainte ori, intr-o secunda de nebunie, ce cuceriri va face dupa tine. Inseamna sa fii sincer/a cu tine insuti/insati si sa iti raspunzi la intrebari simple. Eu mi-am pus intrebarile acestea: sunt fericita cu acest barbat? Ma simt bine in acest cuplu? Daca trag linie am mai multe prejudicii emotional-afective, comportamentale sau materiale, ori dimpotriva? Este ceea ce imi doresc de la viata? Am curajul sa caut altceva? Il mai iubesc? Ce ma retine in acest cuplu? Ai inteles despre ce este vorba? Eu, da. Fiind sincer/a cu tine, raspunzandu-ti obiectiv, corect, poti decide sa te vindeci prin iubirea fata de tine. Iti poti vindeca relatia sau poti cauta o alta. Nu pierde timpul inutil… O iubire o mai gasesti sau o mai recuperezi, timpul vietii tale nu il vei recupera niciodata!

… calitate. Am sa vorbesc despre calitate si …. calitate. Despre iubirea si relatia de calitate, dar si despre calitate vs defect. Nu am sa accept niciodata o relatie de o calitate indoielnica, in care ipocrizia si falsitatea sa predomine, iar eu sa raman casatorita de ochii lumii, ca asa s-a pomenit din mosi-stramosi, ca o sa ma vorbeasca lumea, ca am o datorie fata de copii, ca am lucruri materiale comune… ca divortul este „ceva ce nu s-a mai pomenit” din care nimic nu rezulta bun. Eronat! Insa cata vreme in cuplul meu iubirea va fi calitativa- si nu cantitativa, iar calitatile noastre, putine, multe- nu conteaza, vor fi cele evidentiate si utilizate la potential maxim, voi continua…

… voi continua sa ma vindec iubind. Si, daca nu stiu sa te mai iubesc, voi invata! Si, daca nu stii sa ma mai iubesti, vei invata!

TIE!

* Doc Childre, vindecarea prin iubire- referinte la http://www.heartmath.org/about-us/ihm-team/about-doc-childre.html